Liever dood dan monddood
Bron: Algemeen Dagblad, 11 maart 2005
Door Jean Dohmen en Sandra Donker
Niemand in Nederland heeft zoveel vastberaden vijanden als Ayaan Hirsi Ali. Radicale moslims beramen plannen om haar te vermoorden.
Haar vriend Theo van Gogh werd in Amsterdam van het leven beroofd. Zonder intensieve beveiliging wacht Hirsi Ali eenzelfde lot. Haar bestaan staat sinds 2 november 2004 in het teken van de dood. ,,Het leven heeft veel meer zin, wetende dat het eindig is.''
'Als ik dood ga, blijft er niets van me over. When I die I shall rot, zei de Britse filosoof Russel. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat naargeestig vinden, maar voor mij was die gedachte een opluchting. Dat komt door het helsbeeld uit de islam. Je voelt voortdurend de vlammen aan je hielen kietelen, en opeens stel je vast dat er na de dood niets is. Dan denk je: het leven is maar wat het nu is, we moeten er het beste van maken.
Het leven heeft veel meer zin, wetende dat het eindig is. Dat besef is na de moord op Theo gaan groeien. Ik weet voortdurend dat het afgelopen kan zijn, ik ben niet blind voor alle bedreigingen. Ik wil niet bang in een hoekje gaan zitten. Ik heb vrienden en ik probeer te genieten van het leven. Als het mooi weer is, vind ik dat heerlijk. Twee dagen geleden was ik in Madrid en werd geattendeerd op een mooie expositie over Albrecht Dürer. Vroeger zou ik gedacht hebben: dat soort dingen doe ik wel als ik tachtig ben - oud en bejaard. Nu maak ik er een uurtje voor vrij. Je wilt alles zien, alles meemaken en alles doen.
De wetenschap dat er niets is na de dood heeft mij zelfverzekerder gemaakt over het leven. In mijn opvoeding heb ik geleerd wat volgens de islam het verschil is tussen goed en kwaad. Maar als God niet bestaat, moet de mens zijn eigen morele oordeel vellen en dat is een fijn idee. Ik laat mij niet meer vertellen dat dit het kwade is of dat het goede. Daar ga ik zelf over, dat vind ik bevrijdend. Geloof laat geen ruimte voor twijfel, en ik ben nu een en al twijfel. Doe ik dingen wel goed?
Zonder hiernamaals is mijn fantasie over de tijd na mijn dood beperkt. Vroeger, toen ik nog moslim was, geloofde ik in hel en hemel zoals ze in de koran nauwkeurig beschreven staan. In de hel verbrand je, en als de slechteriken opgebrand zijn, krijgen ze een nieuw lichaam en dan begint alle ellende van voor af aan. Niet echt een vrolijk vooruitzicht, nee. De hemel bestaat uit tuinen en grachten vol heerlijke wijnen en andere dranksoorten. Een plek waar het niet koud is en niet warm, waar een zacht briesje waait. Ze zijn alleen het strand vergeten, haha.
Door 2 november is mijn naïviteit verdwenen. Je denkt eerst: ach, die mensen zijn in Nederland geboren en opgegroeid, die zullen zoiets niet doen. Zij vinden het stoer om radicale dingen te roepen, maar volgens mij hebben die kinderen nog nooit echt bloed gezien. Het blijkt nu allemaal veel ingewikkelder te zijn. Jongemannen worden geïndoctrineerd en zien op internet de ene na de andere onthoofding. Dat heeft kennelijk effect.
Wel leefde ik al jaren met de angst dat mij iets kon overkomen. Maar dat was een vage vrees. Na de aanslag op Theo is die angst helemaal niet vaag meer. Je weet hoe de dood eruit ziet, en je weet dat er mensen zijn die het echt durven. Doen alsof mensen in wezen goed zijn, lukt mij niet meer. Voorheen liet ik mij troosten met de gedachte dat moslimextremisme voorbij zou waaien. Dat denk ik niet meer. Ook al is het een voorbijgaand verschijnsel, hoeveel mensen worden nog het slachtoffer?
Het beeld van Theo op straat in Amsterdam raak ik nooit meer kwijt. Onwezenlijk en afschuwelijk. Het maakt me heel erg boos, ik voel me heel erg machteloos. Maar het is gebeurd. Ik kan het onwezenlijke gevoel alleen vergelijken met de dood van mijn zusje Quman. Toen ik heel klein was - ik weet niet meer hoe klein - werd zij weggevoerd door een man die haar in witte lakens had gewikkeld. Ik stond bij de deur te gillen en te huilen, en ik dacht dat zij aan het huilen was. Dat is iets wat nooit meer weggaat, dat blijft bij je. Ik was veel te jong om te weten wat de dood is. Ze leeft nog in mijn hoofd - hij ook. Dat is heel raar. Ik hoor zijn stem nog, zijn telefoonnummer staat nog in mijn gsm, bij de letter T. Als ik iemand moet bellen, zie ik zijn naam soms in het schermpje.
Ik ben wel naar zijn lichaam geweest, maar dat is geen afscheid. Als iemand zo ziek is dat je weet dat hij sterft, kun je er nog met hem over praten. Maar als iemand zo vol leven is, en van de ene op de andere dag op een afschuwelijke manier wordt afgemaakt, voel je niet dat hij weg is. Bij ons thuis werd over Quman gesproken alsof ze er nog was; zo praat ik ook nog steeds over Theo.
'Ik weet zeker O Hirsi Ali, je zal ten onder gaan'. Toen ik de brief van Mohammed B. voor het eerst las, reageerde ik rationeel. Ik wilde een analyse van de tekst hebben, wilde weten wie er achter zat, of het iemand was met gezag of juist niet. Ik maakte het abstract. Voor de inhoud sloot ik me af. In de brief staat dat Europa en de Verenigde Staten ten onder gaan - dat is natuurlijk het geluid van de wanhoop. Als je alleen al kijkt hoe hij alles bij elkaar heeft geveegd: Amerika, Europa, Nederland én Hirsi Ali. Wat moet ik daar nu van zeggen?
Als er nu dreigementen binnenkomen per e-mail, wil ik die niet meer zien. Ik wil eigenlijk helemaal geen e-mails meer zien. Mijn medewerkster maakt een selectie en geeft mij alleen de zakelijke berichten. Alle bedreigingen gaan rechtstreeks naar de beveiliging. Af en toe lees ik dan in de krant: die en die bedreiger van Hirsi Ali is opgepakt en berecht. Dan denk ik: hé, daar wist ik niets van.
Sommige mensen vinden dat Mohammed B. de doodstraf verdient. Daar ben ik niet voor. Mohammed B. is nou net iemand die er op rekende dat hij dood zou gaan. Als hij de doodstraf krijgt, maakt dat alsnog een martelaar van hem. Bovendien vind ik het onbeschaafd om een mens willens en wetens te doden, of het nu een misdadiger is of niet. Wij moorden niet.
B. dacht dat hij in de hemel kwam door in naam van Allah Van Gogh af te slachten. Er zijn meer dwalende jongeren die zover kunnen komen. Het wordt ze vanaf hun geboorte ingepeperd dat Gods waarheid absoluut is. We moeten hen van jongs af aan leren om vraagtekens te zetten bij de leer van de profeet. Hen zeggen: de absolute waarheid bestaat niet. Er moet altijd een rood lampje gaan branden in je hoofd als je de opdracht krijgt dat je iemand iets moet aandoen.
Ik zal daar mijn mond niet over houden. Op de middelbare school leerde ik: je hebt een stelling en die moet je zo scherp mogelijk zien te formuleren zodat je een tegenreactie uitlokt. Maar hoe scherper je dingen neerzet, hoe groter de kans dat je aanvallen op je persoon uitlokt. Dat hoort erbij. Ik ben niet van plan me te laten muilkorven. Monddood zijn is erger dan dood zijn. De dood is vooral afschuwelijk voor de nabestaanden, zelf voel je er niets van. Als ik niet meer kan zeggen wat ik wil, ben ik een gevangene. Dan zit ik geestelijk in een cel, moet ik iedere dag tegen mezelf zeggen: dit had ik willen vertellen, maar dat kan niet meer. Nee, ik zal niet het braafste meisje van de klas worden.
Iedereen vraagt me hoe lang ik dit vol hou. Mijn antwoord: zolang het effect heeft wat ik doe. Als ik alleen nog maar bezig ben met persoonlijke sores, heb ik een probleem. Ik heb nu niet het gevoel dat het mij allemaal teveel is en dat ik weg moet lopen. Natuurlijk, ik heb mijn werkwijze door alle bedreigingen moeten aanpassen. Gewoon naar huis fietsen of 's avonds naar de kroeg is er niet meer bij. Naar het strand of naar de film, kan ik alleen nog als er bewakers bij zijn. Maar als de lampen in de bioscoop uitgaan, zie ik ze niet meer.
Eigenlijk ben ik mijn hele leven al op de vlucht. Ik heb altijd als een nomade geleefd. Eenentwintig dagen na mijn geboorte zette een staatsgreep het leven van mijn vader en moeder in Somalië totaal op zijn kop. Wie banden had met het oude regime werd gelyncht, het land uit gegooid of in de gevangenis gezet. Het ziekenhuis waar ik ben geboren zit nu onder de kogelgaten. Er is niets meer van over, een ruïne. Zes jaar later vluchtte mijn moeder met haar kinderen het land uit naar Saoedi-Arabië. Ook daar hebben we nooit lang op dezelfde plaats gewoond.
Ik weet niet beter. Het gewone leventje van Nederlanders ken ik niet. Ik heb een vriendin die in Brielle is geboren - haar ouders zijn in Brielle geboren, haar grootouders ook. Zoiets kan ik me niet voorstellen. Na mijn studie kocht ik een huis en besloot: hier blijf ik dertig jaar wonen en schiet ik wortel. Ik wilde mijn leven niet meer op zijn kop zetten. Het had glas-in-loodramen en een open haard. Dat laatste vond ik prachtig: in Afrika zitten of liggen mensen na het eten graag om het vuur om te praten, om naar de sterren te staren. En het is nog warm ook.
Dat ben ik allemaal kwijt. Ik zat ondergedoken op een marinebasis en leefde uit mijn koffer. Binnenkort krijg ik de sleutels van een nieuw huis - het is niet van mij, maar van de staat. De enige reden dat ik ja zei tegen dit betonnen gebeuren is dat het er veilig is en ik niet meer hoef te verhuizen. Ik ben blij dat ik weer een dak boven mijn hoofd heb.
Mijn motto is: het hele leven bestaat uit het oplossen van problemen. Ik reken er niet op dat het makkelijk zal zijn. Het enige wat ik hoop is dat mensen mij later herinneren als iemand die alles wat ze deed, oprecht deed.''






Lieve Ayan,
De strijd voor de vrijheid, gelijkheid, eerlijkheid, oprechtheid is goud waard.
Deze monsters die jouw leven tot een hel maken zullen zeer snel achterkomen dan meer dan de helft van EUROPA MET JE EEN IS EN ACHTER JE STAAT.
Geplaatst door: M | donderdag 31 maart 2005 om 22:36
Beste Ayaan.
De programma's op de tv. hebben nu al jouw onderwerpen onder de loep genomen.
Zij doen net of zij het bedacht hebben, maar dit zijn precies de punten waar jij zo voor vecht.
Eerwraak, besnijdenis, onderdrukking van vrouwen, uithuwelijken.
Er wordt veel meer over gepraat dan voorheen.
Dus men begint toch wakker te worden, en ook de jonge moslimvrouwen beginnen mondjesmaat hun verhaal te vertellen.
Ik weet zeker dat er moslim vrouwen zijn die jij goed aan het denken gebracht hebt ,en op den duur hun eigen keuzes zullen maken.
Dit kost tijd, heel veel tijd maar door jou toedoen is er beweging in gekomen.
En als jij er niet was geweest, was men op dezelfde voet doorgegaan.
Wees trots op jezelf, en zet de strijd voort.
Geplaatst door: nienke. | vrijdag 15 april 2005 om 20:11
Ik sluit me bij Nienke aan...
Geplaatst door: Eva | dinsdag 19 april 2005 om 23:47
beste ayaan,
ik begrijp je bitterheid en je gedrevenheid. Maar zou je het niet ook op willen nemen voor de uitgeprocedeerde asielzoekers.
Het is beter om lief te hebben als om te haten.
Misschien is het moeilijk voor je om te relativeren, maar de uitgeprocedeerde asielzoekers behoren tot de allerzwaksten in onze samenleving. Moslimvrouwen leiden vaak een zwaar leven, maar deze groep van mensen heeft het minstens even zwaar. Als je volksvertegenwoordiger wilt zijn kies je voor een grote verantwoordelijkheid. Die mag niet alleen bestaan uit het volgen van een eigen agenda. Daarmee doe jej je kiezers tekort.
Geplaatst door: a. boogers | vrijdag 6 mei 2005 om 1:48
weet je wat ik niet snap jij hebt vroeger misschien een erge verleden gehad... maar je spreekt het nu voor iedereen iedereen heeft tog een eigen keus laat ze doen wat ze willen je kan ons niet verbieden in iets wat wij gelofen als jij niet meer gelooft klaar.. maar hou ons dan niet tegen,je maakt er oorlog van!! alle moslimse mensen haten jou omdat jij hun zwart maakt wat een leven heb jij!! egt laat alles zitten zoals het was je heb een grootte mond maar vlucht wel haha vaag!! ik mag jou ook egt voor geen meter weet je waarom nederlanders kijken raar naar mij omda ze zien kijk een moslim ze kiijken alleen naar negatieve dingen en dat heb ik alleen wij hebben het alleen te danken aan jou ik zou zeggen zoek een leven want dat heb je niet!!
Geplaatst door: Sarah | vrijdag 6 mei 2005 om 21:11
ik hoor he nu eigenlijk uit te schelden maar ik verspil me tijd niet ...
Geplaatst door: sarah | vrijdag 6 mei 2005 om 21:12
Sarah: Je hebt dus niet door dat vooral de Marrokaanse moslimgemeenschap zelf een grote bijdrage heeft geleverd aan het negatieve imago? Misschien zou meer zelfkritiek je sieren dan (ongenuanceerde) kritiek op een ander.
Geplaatst door: Eelco | donderdag 28 juli 2005 om 23:59
@Eelco;
marokkanen wonen en werken in marokko je hebt het wel over wij en jullie. begin bij je zelf met zelfkritiek de marokaanen zijn wel een van slimste mensen op aarde omdat ze al eeuwen en gemende groep vormen een van elkaar leeren hier moet men nog (alleen holanders) vergaderen hoe het moet. eet smaakelijke die aardappelsmet worst of toch gemend eeten bevat veel meer vitamienes voor een goede gezondheid een uithoudingvermogen. :D ;)
Geplaatst door: moslim | zondag 7 augustus 2005 om 20:43
Marokkanen wonen ook in Nederland, maar werken? Daar zijn ze kennelijk te slim voor...
Geplaatst door: jg | maandag 8 augustus 2005 om 20:26
jij bent een ongelovige jij bent het tegen over gestelde van het kuran je moet ons geloof nie zwart maar ook niet zwak maken MVR.H.ALI
jij gaat "ten onder'' denk aan die woorden
de dood begint te komen
allah gaat jou straffe omdat je samen met theo van gogh de geloof heb zwak gemaakt en de kuran de boek die allah voor ons heeft gemaakt niet serieus hebben genomen en de heilige verhalen hebben wille verande en er tegen overgestelde van willen maken ik hou mijn tog aan de kuran en wil de mense waarschuwen dat mvr hirsi ali een saytan is en in de kuran staat
er dat je de andere weg moet gaan dan waar de saytan gaat en dat je moet vechten tegen de saytans omdat de saytans je op de slegte pad leid en ik vergelijk de saytan met hirsi ali
en ben zeker niet de enige hater
voordat ik doodga zeg ik ESHEDU ALLAHILAHEILLALA VE ESHEDUENE MUHAMMEDIN ABDULU VE RASULLALAH ALAHUUUU EKBARRRRRR
Geplaatst door: dikke zebi | donderdag 12 januari 2006 om 15:48
Fijn dat de NL cultuur zich zo weet te handhaven. So much for "je maintiendrai".
Geplaatst door: Ron de Weijze | donderdag 12 januari 2006 om 15:53
Webmaster geef deze persoon a.u.b. even een ban.
Geplaatst door: margaretha | donderdag 12 januari 2006 om 16:01
Ayaan,
ik bewonder je moed en respecteer jou enorm !
ik zegen je met de woorden van de meest liefdevolle en geweldloze profeet, nl Jezus van Nazareth.
"neem mijn juk op en leer van mij, want mijn juk is zacht en mijn last is licht "
deze profeet Jezus is de ware martelaar. hij gaf nl vrijwillig zijn leven zonder andere mensen mee te nemen in zijn dood. ik bid voor je, en ik wens je toe dat je Zijn aanwezigheid mag ervaren ! Hij stierf nl ook voor jouw zonden ! En Hij is de enige die de dood heeft overwonnen !
wees gezegend in Zijn naam
Geplaatst door: pieter | woensdag 1 maart 2006 om 14:06
Goh ...wat lief.. :)
Geplaatst door: wij | woensdag 1 maart 2006 om 14:14
@Sarah en Dikke Zebi.
Als jullie inderdaad moslims zijn en geen niet-islamitische grappenmakers die zich als slecht Nederlands schrijvende moslims voordoen,
bevestigen jullie precies het beeld dat kafirs en andere niet-moslims van de gemiddelde moslim hebben.
Jullie versterken door jullie kotsmisselijkmakende haatdragende kleine-jihad-retoriek Ayaans positie.
Ongeacht of jullie echt moslims zijn of niet, mijn dank aan jullie is groot; hopelijk wordt Ayaan door jullie gekanker Minister President van ons koninkrijk of hopelijk zelfs President van de Republiek der Nederlanden.
Ik zou jullie vooral willen adviseren: ga zo door. :D
Geplaatst door: deleted | donderdag 27 april 2006 om 14:24
pardon, deleted moet zijn: Lekker Dier
Geplaatst door: deleted | donderdag 27 april 2006 om 14:25
Very nice site - Thanks
Geplaatst door: Pietrow! | donderdag 18 mei 2006 om 0:09
Beste ayaan,
Ik wil zeggen dat ik je heel dapper vind en ik vind dat je het recht hebt om te zeggen wat je wilt. Het lijkt me wel vreselijk om zo in angst te moeten leven.
Ben zelf moslim en ook marokkaanse en wil zeggen ben heel blij en gelukkig met mijn geloof. En ik ben het niet eens met de meeste dingen die je zegt.
Ik zie het als onwetendheid. Net zoals de mensen die jouw bedreigen. Twee uitersten, waar ik niks mee heb.
Maar wil toch even zeggen er zijn genoeg moslims die ik ken die je misschien niet al te integer over vinden komen maar het inmens belachelijk vinden hoe je wordt bedreigt
MVg,
een niet onderdrukte marokkaanse moslima
ps: vraag me af of dit geplaatst wordt
Geplaatst door: iman | vrijdag 19 mei 2006 om 13:37
owja die sarah en meneer die zich zebbi noemt.
Waarom die overdreven aantal taalfouten?
Ik betwijfel het of jullie echt allochtoon zijn.
Geplaatst door: iman | vrijdag 19 mei 2006 om 13:40
Dat aantal, niet die....
Jij bent waarschijnlijk wel allahtoon.....
Geplaatst door: BigPete | vrijdag 19 mei 2006 om 13:46
Hey bigpete
Allahtoon wat is dat? hihi
En ik spreek nooit over aantallen wanneer ik geen onderzoek heb gedaan naar de cijfers....
Geplaatst door: iman | vrijdag 19 mei 2006 om 13:54
@Iman
Ben zelf moslim en ook marokkaanse en wil zeggen ben heel blij en gelukkig met mijn geloof. En ik ben het niet eens met de meeste dingen die je zegt.
Ik zie het als onwetendheid
Is kritiek op de islam per definitie önwetendheid?
Nogal arrogant vind je niet?
Het slaat trouwens ook iedere discussie dood.
Geplaatst door: Henriette2 | vrijdag 19 mei 2006 om 14:09
De kop van dit topic 'Liever dood dan monddood' klinkt mij in de oren als het valse gezang van een kerkkoortje blijmoedige "ontwapeningspessimisten".
Geplaatst door: lucida | vrijdag 19 mei 2006 om 14:37
Hey henriette,
Nee dat bedoel ik niet.
Wat ik wel bedoel is dat als mensen mij achterlijk vinden, ik dit zie als onwetendheid.
Een discussie is altijd goed, maar mij als moslim zijnde achterlijk noemen zie ik als onwetendheid.
Als ik daarom arrogant ben is wel jammer.
Dat slaat dan iedere discussie dood.
Kritiek is alleen maar leerzaam.
Geplaatst door: iman | vrijdag 19 mei 2006 om 14:52
Wel....Imnan
Je onderwerpen aan de islam met zijn rigide en kwaadaardige, wrede ver-en geboden vind ik persoonlijk redelijk achterlijk.
Geplaatst door: Henriette2 | vrijdag 19 mei 2006 om 15:01
@Webmaster waarom moet ik voortdurend die code invullen?
Ik kan het nauwelijks lezen! erg onhandig!!
Geplaatst door: Henriette2 | vrijdag 19 mei 2006 om 15:02
henriette,
Ja dat vind jij
en ik vind jouw visie onwetendheid over de islam. JIj noemt het arrogantie zo kan ik jouw standpunt ook noemen.
Dus moet de discussie zo gaan?? <<
Jij vind de islam achterlijk( en insinueert dus dat ik dat ook ben)
en dan reageer ik met JA je hebt helemaal gelijk!
Hypocrisie noem ik dat
... Dat noem ik pas geen discussie
Geplaatst door: iman | vrijdag 19 mei 2006 om 19:34
@ Henriette2
Klagen bij web-log.nl !
Is idd hoogst irritant
Spammen ook, en daar gebeurt dit voor, zit wel een ratio achter
Geplaatst door: joop | vrijdag 19 mei 2006 om 19:41
"Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.'
"Verwacht gij, dat zij u zullen geloven, terwijl een aantal hunner het woord van Allah heeft vernomen en het verdraait, nadat zij het hebben begrepen, tegen beter weten in."
En sommigen hunner zijn ongeletterd; zij weten niets van het Boek, maar hebben hun valse denkbeelden: zij vermoeden slechts. "
"En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief. "
"Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol""
Geplaatst door: oepsfoutje | vrijdag 19 mei 2006 om 19:49
Je onderwerpen aan de islam met zijn rigide en kwaadaardige, wrede ver-en geboden vind ik persoonlijk redelijk achterlijk.
Henriette toch.....
De enige kwaadaardigheid zit in de mens zelf en niet in een boekje.
Het is discutabel wat precies onder achterlijkheid wordt verstaan.
Een samenleving waar vrouwen gedwongen worden maatje 34 te hebben tot hun 40 ste.
Waar vrouwen om de twee tellen op tv als lustobject voorbij komen.
Vrouwen die eruit willen zien als andere mooie vrouwen en zichzelf in hun lichaam daarvoor laten snijden.
En zeg niet dat ze dat doen omdat ze dat zo graag willen!
De grootste onderdrukking van de vrouw speelt zich af in de westerse samenleving, maar hebben velen niet door.
Waneer zetten mensen een keer die masker van arrogantie af.
Altijd maar te denken beter te zijn dan een ander!
Geplaatst door: hansje | vrijdag 19 mei 2006 om 19:57
ga op kk a nare holanders ga ga aub kaas eten en klomppen er onder aan !!!!
poep voor jullie geloof e.a LEVE DE ISLAAM..
Geplaatst door: puurmoslima(l) | dinsdag 24 april 2007 om 22:06
@puurmoslima,
Vergeleken met de meeste imams ben je buitengewoon beleefd.
Vergeleken met de gemiddelde komodovaraan echter, ben je een onbeschoft stuk vreten.
Geplaatst door: arend | dinsdag 24 april 2007 om 22:37
@ puurmoslima,
voor een moslima komt er veel te veel rioollucht uit je longen, of ben jij toevallig die ene rioolrat uit Belgie, E689?
Geplaatst door: Mohammed | dinsdag 24 april 2007 om 23:15
Waarom moeten jullie altijd oordelen?
Waarom moeten jullue altijd wijzen?
Waarom kunnen jullie ons niet accepteren?
Waar zijn jullie bang voor?
Iedereen z'n eigen geloof...
We leven in 2007
Geplaatst door: rabia | woensdag 3 oktober 2007 om 18:24
De meeste mensen dwalen alleen ze beseffen het (nog) niet Islam is de enige religie waarmee je rechtstreeks contact hebt met God(Allah)Ga op zoek naar de waarheid voordat het te laat is lees de koran met een open mind en hart dan zal je insjallah de waarheid tegemoetkomen met bloedtranen in je ogen(luister niet naar de dwalenden)
Ayaan ik haat je niet ik vind je zielig.ooit zal je spijt hebben dat je de waarheid hebt verloochend alleen je beseft het nog niet
Hij is oppermachtig over Zijn dienaren en Hij zendt bewakers over u, totdat, wanneer de dood tot een uwer komt, Onze boodschappers zijn ziel wegnemen; zij falen daarin niet. (Koran 6:61)
Geplaatst door: Islam is vrede!!! | vrijdag 12 oktober 2007 om 3:44
Islam is onderwerping.
De meeste moslims dwalen en ze beseffen (nog) niet dat christendom de enige religie is waarmee je rechtstreeks contact hebt met de christelijke god. Ga op zoek naar de waarheid voordat je radicaliseert en uit moorden slaat en lees de bijbel zoals die oorspronkelijk bedoeld is dan zul je weer kracht voelen (niet om te onderwerpen en moorden maar om een sterke persoon te zijn gelijk aan alle andere mensen) met een geluksgevoel zonder weerga (en geen bloed aan je handen). De christelijke god leidt ons niet in verzoeking.
Moslims zijn menselijke wezens die medelijden verdienen omdat zij nooit zijn toegekomen aan het inzicht dat een wraakzuchtige stamgod en een wellustige profeet niet de projecties en stilzwijgende afspraken kunnen zijn, tot in het bestaansgevoelreikend, van de mens die de reformatie en de verlichting heeft meegemaakt. In het christelijke jaar nul, dus 2007 jaar geleden is die verandering die noodzakelijk is voor een gezonde samenleving (zonder overwinnaarsdriften), al doorgevoerd, met bloed, zweet en tranen (zie bijv de film van Mel Gibson).
De God van ons, in jullie gastland, is geen wrede en wraakzuchtige god meer. Leer dat in te zien en de integratie zal 1000% gemakkelijker zijn. Jullie welkom zal ook GEMEEND zijn en niet meer door angstige bestuurders AFGEDWONGEN en OPGELEGD.
De koran is voor ons een totaal betekenisloos boek, ookal hebben we het van A tot Z begrepen. En als je het daar niet mee eens bent, verhuis dan naar Saoedie Arabie. Bij voorbaat dank.
Geplaatst door: Ron C. de Weijze | vrijdag 12 oktober 2007 om 9:17
@puurmoslima, wat vind je in een geloof, dat ook in het paradijs vrouwen dwingt tot wijdbeens liggen?
Geplaatst door: Truus Baaij | vrijdag 12 oktober 2007 om 9:35
Hoi Ayaan,
Ik kwam toevallig op je website. Ik weet wel het een en ander van Somalie vanwege de boeken, die ik erover lees. Ook dat Somaliers heel goed zijn in het mondeling overbrengen van hun gevoelens. Dat is te merken aan je verteltrant. Ik vind je een moedige vrouw. Dat je bijvoorbeeld ontsnapt bent aan de beperkingen van je culturele achtergrond. Ik wens je heel veel geluk en wijsheid toe voor de toekomst.
Met de vriendelijke groeten van Do
Geplaatst door: Do | zondag 30 maart 2008 om 19:37